Niş pazarlama, ihtiyaç duyulan ürün ya da hizmetin, benzer nitelikler gösteren ve potansiyel müşteri olduğu düşünülen hedef kitle grubuna pazarlanmasıdır.
Bir bakıma hedef bazlı pazarlama da diyebiliriz. İngilizcede ise “niche marketing” olarak adlandırılmaktadır. Niş pazarlamayı mikro pazarlama ile karıştırmamak gerekir. Mikro pazar kişiyi hedef alırken, Niş pazarlama belli bir grubu hedef alır. Bu yöntem daha çok küçük çaplı işletmeler tarafından tercih edilmektedir. Bu küçük işletmeler, firmalar arasındaki yoğun rekabet ortamında mücadele vermek yerine tek bir alanda faaliyet gösterip ilerlemeyi ve o özel alanda kar oranını arttırmayı hedeflerler. Tabii ki niş pazarlama sadece küçük işletmelere özel bir pazarlama değildir. Büyük firmalar da bu pazarlamayı tercih edebilir. Özellikle son yıllarda sosyal medya yönetimi ile büyük – küçük tüm firmaların gözdesi haline gelerek, niş pazarlama adı altında büyük oranda verimlilik sağlamaktadırlar.
Niş Pazarlama ile İlgili Birkaç Önemli Özellik
Büyük oranda, her sektörde kendi alanında uzmanlaşmış niş pazar uygulayan firmalar vardır. Burada herkesin büyük ilgi duyduğu ürünü üretmek söz konusudur. Niş pazarlamanın tersi pazarlama ise kitlesel pazarlamadır. Kitlesel pazarlama çok kişiyi biraz memnun ederken niş pazarlama az kişiyi çok memnun eder. Kitleselin satış hacmi fazladır; niş pazarın ise kar oranı yüksektir. Çünkü niş, belli bir gruba özel ürün üretir. Bir grubun tüm isteklerini karşılayacak ürünü ortaya koyar ve o grup her türlü parayı vermeye razı olur.
Niş pazarlamada hangi ürünün tercih edileceği de önemli bir konudur. Doğru bir hedef kitle seçilmeli ve o kitle iyi tanınmalıdır. Bir diğer mesele de firmanın, niş pazarlamasını yaptığı üründe uzmanlaşması gerekliliğidir. Niş pazarlama üretim ve satış miktarı az olmasına rağmen kar oranı yüksek bir pazarlama olmasıyla tercih edilen bir pazarlama yöntemi olmaktadır.
Niş pazarlaması yapılan ürün, belli bir zaman içinde gelişebilir veya tamamen yok olabilir. Bu riski bilen firmalar genellikle en az iki farklı pazar nişinde faaliyet göstermeyi tercih ederler. Mesela; öğrenciye uygun çanta üreten bir firma, iş kadınları için de çanta üreterek iki farklı nişi beraber yürütür. Ayrıca bu pazarlamada hedef kitle daha az kişiden oluştuğu için firmanın, kitlesine ulaşması ve bunu çeşitli yollarla yapması kolaylaşır ve bu işlem daha az maliyet gerektirir. Başvurulacak çeşitli yollardan en etkilisi ise sosyal medyadır.
Sosyal Medyayı Görmezden Gelmeyin
Yukarda bahsettiğimiz gibi son zamanlarda hemen hemen her firmanın tercihi haline gelen sosyal medya iletişimi ile hedefinizi 12’den vurmanız oldukça mümkün. Bu yöntem sayesinde hedef kitlenizi yaş, meslek, cinsiyet ve hobiler gibi çeşitli etkenlerle sınıflandırabilir ve istediğiniz kitleye hızlıca ulaştırabilirsiniz. Küçük çaplı bir firmaysanız ve az maliyet ile çok etki yaratmak istiyorsanız; butik bir reklam ajansı veya sosyal medya ajansı ile daha profesyonel bir hizmet alabilirsiniz. Böylelikle sizi ve ürününüzü tanıtacak bir iletişim ile pazarınızı birleştirip; hem finansal hem de zamansal avantajlar sağlayabilirsiniz.
Niş pazarda fark yaratmak istiyor ve bir reklam ajansı desteği bekliyorsanız, bize merhaba diyebilirsiniz.
Daha fazla içerik için lütfen tıklayınız.