UI UX Design yani diğer adıyla Müşteri Deneyimi Tasarımı. Peki bu iki kafadar tam olarak neyi çağrıştırmaktadır. Gelin inceleyelim.
UI ve UX kavramları aslında pazarlamanın içinde ayrı ayrı olarak uzun zamandır varlar.
Pazarlama otoriteleri bunların entegre bir halde çalışmasını ise UI UX Design veya Müşteri Deneyimi Tasarımı olarak adlandırmaya başladı.
UI (Kullanıcı Arayüzü) Nedir?
User Interface açılımıyla kullanıcı arayüzü anlamına gelen bu kavram aslında müşteri önüne çıkacak herhangi bir ürünün veya hizmetin görsel detaylarıyla ilgilenen kısımdır. Herhangi bir kumandanın tuş dizilimi, akıllı bir telefonun kamera, hoparlör, home tuşu, sensör konumlandırması UI tasarımıyla ilgili iyi birer örnek olacaktır. Bunun dışında grid yapısı, butonlar, renkler, boşluklar ve mizanpaj gibi tüm görsel elemanlar UI tasarımının içine girmektedir. Peki bu UI neden önemli? Aslında bu tasarım neden önemli diye sormak gibi bir şey. Edinilen bir ürünün veya hizmetin size sağladığı deneyim görsel estetiğiyle doğru orantılı bir şekilde yükselmektedir. Apple örneğini ele almamız gerekirse yekpare bir tasarımla elinize kusursuz hatlarıyla oturan yapısıyla iyi bir UI deneyimi sağlamaktadır. Kendisine fazlaca sade ve bir o kadar da şık bir tasarım tahtı oluşturmuştur. Bu tasarımla da sektördeki rakiplerinden oldukça kolay bir şekilde ayrışmaktadır.
UX (Kullanıcı Deneyimi) Nedir?
User Experience açılımıyla kullanıcı deneyimi anlamına gelen bu kavramımız ise olayın daha çok işlevselliğine odaklanmaktadır. Aldığınız bir ürünün mükemmel bir tasarımı ve çok iyi reklamları var. Bir şekilde buna tav olup o ürünü aldınız. Fakat o da ne? Daha vasat görünümlü rakiplerinin yaptığı birçok işlevi yerine getiremiyor. Bu gerçekten çok can sıkıcı olurdu değil mi? İşte UX tasarımı da bir ürün veya hizmetle alakalı bu tarafa eğilmektedir. Sokağı dinleyen, tüketicinin taleplerini belirleyen ve bunlarla ilgili üründe hangi işlevselliklerin bulunması gerektiğini bildiren kısım UX kısmı diyebiliriz. Bununla ilgili yine Apple’ı örnek verebiliriz ama maalesef bu seferki ters bir örnek olacak. Son dönemlerde kendisini neredeyse tamamen düzeltmiş olsa da geçmişte akıllı telefonlarının UX tarafıyla ilgili ciddi sıkıntıları vardı. Bu konu özellikle dosya paylaşımı üzerinde yoğunlaşmaktaydı. Sadece Apple’dan Apple’a bir gönderim özelliği sunmakta ve aynı arkadaş grubu içerisinde bulunan iOS, Android kullanıcıları arasına mesafe koymaktaydı. Bununla ilgili uzunca süreler eleştiri yağmuruna tutuldu ve neyse ki sonunda bunlarla ilgili genel düzenlemeleri sağladı.
Elbette UX tasarımı konusu bundan ibaret değil. Hatta UI tasarımına göre oldukça kapsamlıdır. Etkileşim tasarımı, bilgi mimarisi, içerik statejisi, kullanıcı testleri ve kullanılabilirlik bunların başlıcalarıdır. Bunların dışında bir UX tasarımcısı için sosyoloji, antropoloji ve psikoloji gibi alanlarda bilgi sahibi olmak da büyük fark yaratır. İşte bu yüzden oldukça kapsamlı bir konudur. Sadece bir web sitesindeki deneyim değil, bir ürünün kapıya teslimine kadarki süreçte söz sahibi bir alandır. Çünkü bunların hepsi kullanıcı deneyiminin bir parçasıdır.
UI UX Design aslında bir ekip çalışmasıdır ve iyi bir koordinasyonla birbirini iyi tanıyan kişiler ister.
Ekibin birbirini iyi tanıması ve organizasyon düzeyleri çok önemlidir. İletişim seviyesi yüksek bir UI UX Design ekibinin elinden çıkacak bir ürünle iletişim seviyesi düşük bir ekibin elinden çıkacak arasında çok büyük farklar olacaktır. Bu ekiplerin oluşturulma süreci uzun vadelidir ve markaların çok çok zorunda kalınmadığı taktirde bu ekipleri dağıtmadığı görülmektedir. Özellikle büyük markalar bu konuya çok önem vermektedir ve günümüzde rekabet uç seviyelerdedir. Bu ekip arasındaki en küçük bir iletişimsizlik şirketin 1 senesini çöpe atması anlamına gelebilir.
Bu konuyla ilgili daha ayrıntılı bilgi için bizimle iletişime geçebilirsiniz.
Buna benzer daha fazla içeriğe ulaşmak için…