Minimalist tasarım anlayışı sanattaki minimalizm akımından doğmuştur.
Minimalizm, sadeliği, yalınlığı, basitliği ve nesnelliği ön plana çıkaran bir akımdır. 1960 ‘yıllarda ortaya çıkan bu akımın kökleri, modern sanata ve müziğe dayanmaktadır.
Soyutsal dışavurumculuğa ve duygusallığa karşı tepki gösteren minimalist akım, nesnenin sadece nesne olma özelliğine dikkat çekmektedir. Aslında minimalist demek minimum demektir. Her şeyde minimum olanının tercih edilmesine minimalist yaklaşım denir.
Sanayi devriminin endüstriyel etkileri çerçevesinde şekillenen minimalist akım, “ölçülü ve olması gerektiği” gibi bir formda adlandırılmıştır. Minimalist anlayışın temel taşı her şeyi basite indirgeme olarak geçmektedir.
Peki, minimalist tasarım anlayışı nedir?
Minimalist tasarım anlayışı, logo, ürün tasarımı yada reklam afişi açısından değerlendirdiğimizde, yapılması gereken akıma uygun bir tasarımdır. Yani, sade ve yalın ama aynı zamanda etkileyici bir tasarım olması gerekmektedir. Çünkü minimalist tasarımda amaç, içeriği basit ve sade bir biçimde alıcıya aktarmaktır. Yapılan araştırmalara göre, tüketiciye firmaların logoları sorulduğunda, karışık renkte düzenlenmiş logolar daha az hatırlanırken, sade ve etkileyici şekilde hazırlanan logolar daha çok hatırlanmıştır. Buna örnek vermek gerekirse Burger King’in logosunu 10 kişiden 3 ü doğru hatırlarken, Nike’ın logosunu 10 kişiden 8’i doğru hatırlamaktadır. Bu yüzden logolarda sadelik, firmalar için çoğu zaman avantaj sağlamaktadır.
Minimalist tasarımı tercih edenler için aşağıdaki 4 temel bilgi oldukça önemlidir.
- Sadelik, kolay ya da basit değildir.
Minimalist tasarımın yapı taşlarından biri olan sadelik, başkaları tarafından kolay ya da basit gözükmektedir. Oysa sadeliği etkileyici bir şekilde oluşturmak, az ve öz konuşmak gibidir. Yani sanıldığı kadar kolay bir durum değildir.
- Tasarım, markanın hikâyesiyle bütünleşmelidir.
Minimalizm, tasarımlarda sadece popüler olduğu için kullanılmamalıdır. Bazı markaların hikâyeleri minimalist akıma uygun değildir. Bu yüzden ilk önce markanın hikâyesinin detaylarını öğrenmeli daha sonra ona uygun bir tasarım oluşturulmalıdır.
- Hedef kitleye ayak uydurulmalıdır.
Yapılan minimalist tasarım, markaya uygun olarak gözükse de önemli olan o tasarımın (logo, kartvizit, afiş) hedef kitle gözünden nasıl göründüğüdür. Yapılan tasarımlarla ilgili hedef kitlenin feedbackleri göz ardı edilmemelidir.
- Bütün olarak tasarlanmalıdır.
Minimalist tasarım için sadelik ön planda olurken bazen ufak da olsa bir ışıltı ya da renk katmak gerekecektir. Bu yüzden tasarımcı, görsel bütünlük ve kontrast dengesini iyi ayarlamalıdır.
Bu adımlar sayesinde tasarımlarınız hedef kitleniz tarafından daha etkileyici gözükecektir.
Siz de tasarımlarınızda daha minimal bir çizgi yakalayabilmek için Fikirmod’a ulaşın.
Buna benzer daha fazla içerik için…